LITT LITEN BIL
En helt vanlig familie på fire med sporadisk plassproblem.

søndag 8. august 2010

Vi tror, vi tror på sommeren...

Damdidam.... Denne sommeren har vår lille familie hatt 3 uker ferie sammen. 2,5 uker på vift og en halv hjemme. Jørgen har regnet ut at i løpet av ukene på tur kjørte vi hele 150 mil, og det er jo en hel del med hund og ei lita ei i baksetet. Det har ikke vært en lyd fra noen av de så det har gått over all forventning.

Ferien startet med en hyggelig helg  på Dombås hos min tante og onkel som har hytte der. Lilly kommer fra onkelen min sin kennel og min onkel Ole kan vel sies å være over middels interessert i hund - og da spesielt pointere. Etter å ha startet "hundekarrieren" med settere har han de siste 10 årene kun drevet med pointere og har innhentet mange premier på jaktprøver. Naturlig nok blir det mye hundeprat blir det når vi møtes. Det er jo mildt sagt mye Jørgen og jeg lurer på når det gjelder dressur og jaktegenskaper. I tillegg til oss var det et vennepar med to pointere der og så kom det et par med tre pointertisper som hadde bestillt parring med hunden Radar som onkelen min eier. Det ble sene kvelder med god mat, vin og mye hundeprat rundt bålet.

Lørdag og søndag dro vi til Hjerkinn for å trene hunder i et sommeråpent treningsterreng.

Det var hyggelige folk vi var på parti med så det var to trivelige dager. Jørgen førte Lilly i fjellet, mens jeg og Inga koste oss og fulgte med.

Lilly viste stigende form utover helga, men var altfor dårlig trent i utgangspunktet og hadde litt for dårlig tempo. Likevel viste slippene at hun er på rett vei. Hun viste gode kvaliteter på jaktprøver i vinter, og det ser ut som hun fortsetter i riktig spor. Det gleder mor og fars hjerte :D Vi er jo interessert i å få fram det intelligente og de iboende jaktkvalitetene i Lilly. Framover har vi mye å jobbe med og Lilly må få nok fugle-erfaring slik at hun tør å stole på nesen sin. Fineste Lilly, som i skrivende stund ligger under føttene mine, med hode hvilende oppå fotbladet mitt.

...og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

Etter Dombås rettet vi kursen sørover til Hvaler. På idylliske Hvaler har familien til Jørgen feriehus og vi tilbragte en veldig fin uke sammen med de. Inga koste seg sammen med farmor, farfar og tante Vera. Jørgen og jeg fikk litt alenetid som vi brukte på en tur til Skjærhalden og 2 joggeturer.Herlig! En dukkert i  sjøen sammen med svigermor ble det også. Litt kaldt, men riktig så forfriskende. Prikken over i`en var en glass med hvitvin da vi kom hjem igjen. Inga fikk plaske i en gammel sinkbøtte og koste seg med det.

Vi trives godt med å feriere på Hvaler, og jeg får mer og mer sansen for skjærgård og svaberg.

På vei fra Hvaler til Tresfjord i Romsdalen la vi inn to overnattinger på Spidsbergseter i Rondane. Litt for å dele den lange kjøreturen i to og litt for å ha noen dager for oss selv. På Spidsbergseter er det helt greie hytter og det går an å ha med hund. Vi besteg Svartfjellet i finvær og hadde nydelig utsikt over Rondane.

Ut på tur aldri sur!

På toppen!

Vi møtte ingen ringere enn Trine Grung (bedre kjent som kona til Jostein Flo kanskje?) på toppen. Selv om det var en lett topptur, blir man sliten av sol og fjelluft. Da er det godt å slappe av på hytta mens mannen lager middag.

Så var tiden kommet for bondegårdsferie i ei lita bygd på nordvestlandet. Tresfjorden har ca 1000 innbyggere og er fineste bygd i verden på finværsdager og ikke fullt så idyllisk i skoddeheim og regn. Været var stort sett bra da vi var der heldigvis. Late dager ble det, med grillings og bålkos om kveldene. Det ble kozemozeoverdoze av oppmerksomhet for Inga. Hun koste seg virkelig sammen med tussete mormor og tussete bestefar/morfar/besten.

Bading ble det her også!

Og det skar i et mors hjerte da gullet heller ville være hos mormor og skrek da jeg tok henne i armene. Jørgen prøvde fiskelykken, uten hell. Neste gang blir det, Jørgen! En tur til Ålesund på apporttrening ble det også noe både hund og eiere hadde god nytte av.

Fjerde, og siste stopp før Trondheim var Mistfjord ved Kyrksæterøra. Her besøkte vi Solvår og Jørgen på feriestedet til Jørgens familie. Stedet har to fastboende (!), mange hytter og man ser rett over til vindmølleparken på Hitra. Her ble det god mat og vin og sen kveld - som alltid når vi møtes egentlig. Savner å ikke bo i samme by. Inga var på sin første fisketur. Seks makreller og fire torsker var fangsten. Det ble et altfor kort opphold, men vi håper å ta turen dit igjen.

Vel hjemme i Trondheim sitter jeg nå en søndagskveld og lader opp til morgendagen. I morgen er det tilbake i jobb. Morshjertet gruer seg litt, men det skal også bli godt å jobbe igjen. Vi hadde en fin tur på Liaåsen tidligere i dag og vi har vært og spist middag på Capri sammen med Tina, Andrè og lille Elise. Perfekt oppladning til i morgen. Noen bilder fra turen til Liaåsen:

Vi skrives!

.........og så må jeg bare legge ved disse bildene av sjarmtrollet vårt: