LITT LITEN BIL
En helt vanlig familie på fire med sporadisk plassproblem.

mandag 26. april 2010

"Visste du at...."

I dag har vi i permisjon (les: mamma, meg, Inga og Lilly)  vært på markatur. Det er fortsatt forholdsvis bløtt i marka så enkelte steder måtte vi veie våre steg med omhu.
Akkurat startet å gå - blid og fornøyd. Litt vind, men det var ikke noe problem.

Så ble Inga trøttis...Noen regndråper ble det også (godt vi har solbriller på :p).


Turer i marka er ypperlig for å lufte både kropp, sjel og sinn, også Lilly da. I dag luftet jeg blant annet min frustrasjon over at kjemi- og matematikknerden i meg er på vei til å forsvinne. Basiskunnskap svinner hen, og jeg liker ikke utviklingen. Etter 5 år med kjemi og matematikk på Gløshaugen, NTNU, er interessen for naturvitenskap innebygd. Men bruker man ikke kunnskapen i hverdagen glemmer man fort. Kanskje jeg en dag velger å gå inn i læreryrket, og da blir det mye å ta tak i for å komme à jour.  Et mulig framtidig karrierevalg er naturligvis ikke hovedgrunnen til disse tankene.  For min egen del gremmer jeg meg mest over at tilegnet kunnskap sakte, men sikkert går i glemmeboken. Men jeg tenker også på at det er viktig for barn å kunne undre seg og være nysgjerrig - der vi som foreldre er viktige ressurser. Med bakgrunnen jeg har fra studiene, håper jeg at jeg kan utfordre Inga når hun blir eldre, for eksempel når vi er ute i naturen eller bare er hjemme.  "Kjøkkenkjemi" er for eksempel ypperlig til slikt, og jeg har bare gode erfaringer med dette fra undervisning i skolen.
Poenget med dette innlegget (ja, jeg skal komme til saken) er at jeg vil starte en "Visste du at.."- serie/ gadget i bloggen. Rett og slett for å få i gang hjernen litt. Også er jeg veldig glad i populærvitenskap. Håper det kan bli interessant både for dere og for meg! Jeg gjør det nok litt for egen vinning, men kanskje det også kan være nyttig for dere som eventuelt leser her :) Stay tuned!

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til "Visste du at.." :-)

    Og, ja! Kunnskapen forsvinner fort, men oi hvor mye du lærer når du skal undervise noe!! Så det er ikke dumt å bli lærer nei!

    SvarSlett
  2. Ja det koselig med turer i marka! Gleder med til å følge bloggen;-)

    SvarSlett